W południowej Turcji dokonano niezwykłego odkrycia. Archeolodzy podwodni odkryli ogromną stocznię, która miała kluczowe znaczenie w wielu konfliktach morskich tamtego okresu. Odkryta w 2015 roku, uważana jest obecnie za największą i najstarszą na świecie, pochodzi z epoki brązu. Od tego czasu badacze ujawniają nowe szczegóły dotyczące 294 pochylni, które stanowiły serce tego kolosalnego przedsięwzięcia.
Skala przedsięwzięcia
Profesor nadzwyczajny Hakan Öniz, czołowy archeolog prowadzący badania u wybrzeży wyspy Dana, wyjaśnił, że stocznia była w stanie budować jednocześnie aż 300 statków. To niesamowite osiągnięcie technologiczne pozwalało na produkcję od 500 do 600 okrętów wojennych rocznie. Taka skala produkcji miała ogromne znaczenie strategiczne, zmieniając równowagę sił na Morzu Śródziemnym.
Znaczenie historyczne
W V wieku p.n.e. miała miejsce słynna bitwa pod Salaminą, gdzie flota perska starła się z flotą ateńską. Persowie, będący społeczeństwem lądowym, musieli polegać na marynarzach z Cylicji, regionu geograficznego w południowej Anatolii. Cylicyjczycy, jako doświadczone społeczeństwo morskie, odegrali kluczową rolę w mobilizacji i budowie floty perskiej. Stocznia na wyspie Dana była centralnym punktem tej działalności, co potwierdzają liczne dowody archeologiczne.
Technologiczne osiągnięcia
Stocznia była nie tylko miejscem budowy nowych statków, ale także ich konserwacji. Rampy były łatwo dostępne od strony morza, co umożliwiało sprawną obsługę i naprawę floty. Profesor Öniz podkreśla, że posiadanie 294 ramp dla statków oznaczało możliwość jednoczesnej budowy 294 statków, co było niezwykle imponującym osiągnięciem technologicznym tamtych czasów.
Dziedzictwo stoczni
Stocznia na wyspie Dana miała długą i bogatą historię. W okresie hellenistycznym była wykorzystywana przez generała Antygona, a wiele statków zbudowanych na tej wyspie brało udział w bitwach morskich tamtego okresu. Co więcej, w I wieku p.n.e. około 1000 statków piratów cylicyjskich napadło na 500 osad w Grecji, rzucając wyzwanie nawet Cesarstwu Rzymskiemu. Większość tych statków również została zbudowana na wyspie Dana.
Badania podwodne
Podwodne prace archeologiczne pozwoliły na zbadanie wejścia do pochylni od strony wody. Głębsze obszary wokół wyspy, oddalone od linii brzegowej, zostały zbadane za pomocą sonarów i pojazdów ROV, umożliwiając dokładne zmapowanie struktury stoczni i jej otoczenia. Badania będą kontynuowane w kolejnych latach, co może przynieść jeszcze więcej fascynujących odkryć.
Odkrycie starożytnej stoczni na wyspie Dana to nie tylko fascynujący wgląd w technologię i strategię morską starożytnych Persów, ale także przypomnienie o znaczeniu tego regionu w historii morskiej. Stocznia ta, będąca największą i najstarszą na świecie, stanowi świadectwo niezwykłych osiągnięć technologicznych i strategicznych tamtych czasów.
Źródło: Mediterranean Archaeology Association