Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Badania sonarowe dna wokół wraku promu Estonia

5 191

W ramach prowadzonego dochodzenia w sprawie katastrofy wraku promu pasażerskiego MS „Estonia” jeszcze w tym roku przeprowadzenie zostaną kolejne badania obrazowania dna morskiego.

 
Celem zleconych przez Estońskie Biuro Badania Wypadków (OJK) i Szwedzki Urząd Badania Wypadków (SHK), przy wsparciu władz fińskich badań jest lepsze poznanie trasy tonącego statku oraz szczegółowe udokumentowanie dna morskiego wokół wraku.
 
Badania obrazowania dna morskiego, w miejscu spoczynku wraku Estonia
Badania obrazowania dna morskiego, w miejscu spoczynku wraku Estonia
 
Uważa się, że od chwili wypadku do słupa wody dostało się wiele obiektów, które powinny stanowić podstawę do lepszej rekonstrukcji trasy, jaką pokonał prom podczas tonięcia.
Wyniki tego badania posłużą jako dane wejściowe do numerycznych symulacji zalania, które zostaną przeprowadzone w przyszłym roku.
 
Powierzchnia obszaru badawczego wynosi około 4 kilometry kwadratowe. Badanie przeprowadzi norweski wykonawca Reach Subsea AS, przy użyciu m.in. ScanFish 3D i sonaru Solstice (MAS), co pozwoli na uzyskanie bardzo precyzyjnych i szczegółowych danych.

 

Badanie to ma pomóc nie tylko w dokładniejszym poznaniu przebiegu tragicznej katastrofy, ale i w zlokalizowaniu na dnie morskim jak największej ilości obiektów związanych ze statkiem w pobliżu wraku.
 
Estonia badania toru promu
Estonia badania toru promu
Różnica pomiędzy wcześniejszymi symulowanymi torami statku jest znaczna, zatem badanie to może zmniejszyć związane z tym niepewności.
 
Prom pasażerski MS „Estonia” zatonął na Morzu Bałtyckim w 1994 roku, w trakcie rejsu z Tallina do Sztokholmu. Zniknął z radarów 22 mile morskie od fińskiej wyspy Utö i zatonął na głębokość od 74 do 85 metrów, Tylko 137 osób z 989 pasażerów i załogi przeżyło katastrofę. Wyniki śledztwa wykazały, iż prom zatonął podczas sztormu, w wyniku awarii rampy dziobowej, która spowodowała zalanie pokładu samochodowego. W 2020 roku sieć Discovery wyemitowała dokument dotyczący katastrofy MS „Estonia”. W krótkim czasie materiał filmowy stały się podstawą do złożenia wniosku o wznowienie śledztwa, a Estońskie Biuro Badania Zdarzeń, we współpracy ze Szwecją i Finlandią, zajmuje się ustaleniem nowych faktów dotyczących katastrofy.
 

Źródło: Estońskie Biuro Badania Wypadków