Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Badanie toru tonięcia promu pasażerskiego MV Estonia

Fot. Estońskie biuro do spraw badania bezpieczeństwa Fot. Madis Veltman
3 926

Wrak promu MV Estonia, który zatonął w 1994 roku, pozostaje jedną z największych katastrof morskich XX wieku. Tragiczne zdarzenie, w wyniku którego zginęło ponad 850 osób, wciąż budzi wiele pytań i kontrowersji.

 

W ostatnim tygodniu, Estońskie Biuro Śledztw Bezpieczeństwa (OJK), wspierane przez fińskie władze, poinformowało o podjęciu kolejnych kroków  dotyczących badań, koncentrując się tym razem na badaniu wideo ROV trasy tonięcia promu MV Estonia.

 

W pierwszych dniach lipca, w zależności od warunków pogodowych, przeprowadzone zostanie badanie za pomocą zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego  ROV. Jest to badanie uzupełniające do już wcześniej wykonanych badań sonarowych o wysokiej rozdzielczości, które miały miejsce w listopadzie 2023 roku. Podczas tych badań zlokalizowano około 300 obiektów prawdopodobnie wykonanych przez człowieka na obszarze proponowanych śladów zatonięcia MV Estonia. Teraz celem jest zidentyfikowanie tych obiektów i ustalenie, czy pochodzą one z MV Estonia oraz z której części statku.

 

Technika Badawcza

ROV, czyli zdalnie sterowany pojazd podwodny, umożliwia precyzyjne obserwacje i filmowanie obiektów znajdujących się na dnie morskim. „Obraz sonarowy jest zazwyczaj kwestią interpretacji – z obrazu duotone możemy zobaczyć rozmiar i kształt obiektu, ale nie kolory, materiały, drobne szczegóły i różne kąty jego widzenia” – wyjaśnia Tauri Roosipuu, starszy badacz ds. wypadków morskich w OJK. Badanie ROV ma na celu szczegółowe określenie wyników badania sonarowego i wnioski na temat tonącego śladu MV Estonia.

 

Wykorzystanie Platformy Badawczej

Badania będą prowadzone z pokładu wielozadaniowego lodołamacza EVA-316, należącego do Estońskiej Floty Państwowej. Statek ten już wcześniej służył jako platforma do pierwszych badań morskich na wraku w lipcu 2021 roku. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) zapewnia ROV oraz kompetentny personel, co umożliwia dokładne badania podwodne.

 

Planowane Analizy i Wnioski

Zbierane dane mają na celu nie tylko identyfikację obiektów, ale także wsparcie przyszłych numerycznych symulacji zatonięcia, które rozpoczną się latem tego roku i zakończą rok później. Dodatkowe badania kontrolne na morzu będą możliwe dzięki współpracy między OJK, Estońską Flotą Państwową i EMSA.

 

Znaczenie Badań

Badanie wideo ROV toru tonącego MV Estonia ma na celu rzucenie nowego światła na przebieg tragicznych wydarzeń z 1994 roku. Precyzyjne analizy mogą dostarczyć kluczowych informacji, które pomogą w pełniejszym zrozumieniu przyczyn katastrofy oraz poprawie przyszłych procedur bezpieczeństwa na morzu.

 

Źródło: Estońskie biuro do spraw badania bezpieczeństwa