W niedzielę o godzinie 12.00, w samo południe, 25 śmiałków wyruszyło na jesienny Bałtyk, aby zmierzyć się z falą, samotnością i własnymi słabościami.
Powrócą po przepłynięciu 500 mil i kilku dobach spędzonych na morzu, z nowymi doświadczeniami. „Bo Bałtyk jest za każdym razem inny” – jak powiedział jeden z nich.
Podczas startu była spora fala, dominował wiatr wschodni i północno-wschodni, o prędkości 15-16 węzłów, w porywach do 19, świeciło piękne słońce. Zawodnicy ruszyli półwiatrem, obyło się bez falstartów i kłopotów. Rekord regat wynosi 62 godziny 15 minut, został ustanowiony w roku 2013 i należy do Krystiana Szypki (na jachcie Delphia 40.3 Polska Miedź). Wygląda na to, że warunki pogodowe nie pozwolą nikomu go poprawić.
Lista startowa:
1 Jacek Zieliński, Quick Livener / Sigma 362
2 Witek Nabożny, Dexxter / Dufour 382 GL
3 Ryszard Drzymalski, Konsal II / Slotta 1200
4 Michał Weselak, Ocean 650 / Mini 650
5 Marek Marcinkowski, Zenall / Comet 36
6 Jerzy Matuszak, Dancing Queen / Dehler 46
7 Maciej Muras, Delphia III / Delphia 40
8 Piotr Parzy, Hadron / Banner 34
9 Szymon Kuczyński, Atlantic Puffin / Maxus 22
10 Aleksandra Emche, Kosia III / Delphia 40
11 Maciej Krzesiński, Mary Lou / Defender 27
12 Kuba Marjański, Busy Lizzy / Faurby 999
13 Jacek Chabowski, Polled 2 / Cobra 33
14 Mateusz Kubik, Errislannan / Sigma 3800D
15 Andrzej Kopytko, True Delphia / Delphia 37 GT
16 Krzysztof Fojucik, OFO / Dufour 405
17 Mirosław Zemke, Hobart / Dehler 41
18 Paweł Biały, Zezowate Szczęście / B31
19 Tomasz Ładyko, Double Scotch / Sadler 32
20 Zenon Jankowski, Oceanna / Outboirn 39
21 Marciń Wroński, Fidoo / Mini 650
22 Piotr Falk, BLUESinA / Hanse 331
23 Joanna Pajkowska, Vector Baltica / Vector 10
24 Przemysław Skibiński, Vector Baltica II / Vector 10
25 Rafał Skroński, Akademia Jachtingu VII / Delphia 37
Po pierwszej dobie
Pierwsza doba na morzu w regatach Bitwa o Gotland minęła raczej spokojnie. Jeszcze wczoraj, kilka godzin po starcie, dwóch zawodników zgłosiło awarię i zawróciło z trasy. Obaj bezpiecznie dotarli w nocy do portu. Stawkę prowadzą Mirosław Zemke na Hobart i Jerzy Matuszak na Dancing Queen, czyli zawodnicy dysponujący największymi jachtami (41 i 46 stóp). Znajdują się ok. 20 mil od południowego, „dolnego” cypla Gotlandii. Za nimi dość duża grupa pościgowa, składająca się z najliczniej reprezentowanych jachtów 30-40 stopowych, oraz liczący 5 jednostek „ogon”, za którym płynie osłonowa Delphia V, a jej śladem podąża ostatni jacht, Mary Lou.
Prognoza pogody dla zawodników na dziś to wiatr dość słaby, 8-10 węzłów, NE, skręcający na N, wieczorem słabnący do 5-6 w. Oznacza to powolną wspinaczkę wzdłuż Gotlandii, aż do jej północnego cypla.
Wczorajsza, dość wysoka fala, zmuszająca jachty do powolnego „dziobania” pod wiatr, okazała się problematyczna. Jacht Vector Baltica II (Przemysław Skibiński) zawrócił z powodu awarii sztagu (niemożliwej do usunięcia w panujących warunkach), a Errislannan (Mateusz Kubik) z powodu awarii autopilota. Mateusz podjął rozsądną decyzję – próba przepłynięcia na ręcznym sterowaniu ponad 1000 km trasy Bitwy to nie byłoby współzawodnictwo, ale walka o życie, bez szans na sen, posiłek czy odpoczynek.
Zaniepokojenie organizatorów wzbudziła też w nocy minimalna prędkość jachtu Mary Lou (Maciej Krzesiński). Na szczęście po kontakcie z jachtem osłonowym Delphia V okazało się, że Maciej znalazł się w miejscu bez wiatru (co zdarza się nawet na morzu) i stąd 1,5 węzła prędkości jachtu na monitoringu, które należało wyjaśnić.
Jachty na bieżąco można obserwować za pomocą bezpłatnej aplikacji YB Races lub na http://yb.tl/bog2016.