Uszkodzona konstrukcja zabezpieczająca spoczywający na dnie starożytny fenicki wrak sprzed 2700 lat może przyśpieszyć decyzję o jego wydobyciu.
W niewielkiej odległości zaledwie kilkunastu metrów od brzegu w Playa de la Isla w Puerto de Mazarrón, na głębokości 3 metrów, spoczywa metalowa konstrukcja, skrywająca pozostałości 2700-letniego fenickiego wraku.
To nie jedyny starożytny wrak pochodzący z VII wieku p.n.e. odkryty u wybrzeży Hiszpanii. Drugi z fenickich statków stanowiący również skarbnice artefaktów dla archeologów dostarczył cennych informacji o starożytnej cywilizacji.
Uważa się, że oba statki w Puerto de Mazarrón w Murcji, ważnym wówczas porcie handlowym, transportowały ładunki na większe jednostki znajdujące się dalej na morzu. Pierwszy wrak archeolodzy odkryli w 1988 roku. Pozostałości „Mazarrón 1” w postaci kilu, kilku żeber i niewielką części kadłuba, wydobyto i wystawiano w Narodowym Muzeum Archeologii Podwodnej w Cartagenie.
Druga fenicka łódź nazwana „Mazarrón 2”, okazała się w większości nienaruszona, i spoczywa tam, gdzie została odnaleziona, w niewielkiej odległości od Playa de la Isla zabezpieczona metalową konstrukcją.
Niektóre z elementów olinowania, czy ładunku nadal pozostają nienaruszone. Statek ma 8 metrów długości i 2,25 metra szerokości. Kotwica stanowi dziś najstarszy znany przykład tego typu, jaki kiedykolwiek znaleziono w basenie Morza Śródziemnego.
Między 1500 a 300 p.n.e. Fenicjanie handlowali i zakładali kolonie w regionach przybrzeżnych Morza Śródziemnego, docierając do Atlantyku, a nawet dalej do zachodniego wybrzeża Afryki. Mazarron II zdaniem archeologów został zbudowany nie tylko z wykorzystaniem mieszanki technik i lokalnych technologi konstrukcyjnych poznanych u plemion iberyjskich, które żyły w tej części półwyspu 700 lat przed narodzinami Chrystusa. Znaleziono również nieliczne, elementy naczyń pochodzące z tego okresu, lecz z bardzo odległych rejonów.
Najnowsze prace prowadzone od kilkunastu dni potwierdziły obawy archeologów dotyczące zabezpieczeń. Metalowa konstrukcja pod wpływem stopniowo osuwającego się piasku zapadła się z jednej strony. Pobrane Próbki drewna za wraku posłużą do badań pozwalających ustalić, czy starożytna jednostka została zanieczyszczona rdza lub tlenkiem żelaza. Informacje te pomogą w podjęciu decyzji czy starożytny statek zostaje wydobyty.
Według planów statek podzielony zostanie na kilka sekcji, aby łatwiej go można było poddać suszeniu i konserwacji.
źródło: CARM