Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Ekspedycja „Santi Odnaleźć Orła” 2017 zakończona

395

W dniu 10 czerwca 2017 roku zakończyła się trwająca dwadzieścia jeden dni ekspedycja „Santi Odnaleźć Orła”.

Prowadzone na Morzu Północnym poszukiwania zaowocowały zbadaniem trzydziestu czterech nieopisanych dotąd wraków, z których jeden zidentyfikowano, z dużym prawdopodobieństwem, jako wrak brytyjskiego okrętu podwodnego HMS „Narwhal”.

W trakcie ekspedycji nie udało się ustalić miejsca spoczynku legendarnego polskiego okrętu podwodnego ORP „Orzeł”.

Członkowie ekspedycji „Santi Odnaleźć Orła” wyruszyli na poszukiwania wraku polskiego okrętu podwodnego w dniu 20 maja 2017 roku na pokładzie jednostki hydrograficznej „Mewo Navigator”.

Celem tegorocznej ekspedycji było sprawdzenie hipotezy, według której przyczyną zatonięcia ORP „Orzeł” był atak brytyjskiego samolotu z dnia 3 czerwca 1940 roku, którego ofiarą mógł paść polski okręt podwodny.

 

Ekspedycja „Santi Odnaleźć Orła” 2017

Poszukiwania prowadzone były z wykorzystaniem dwóch zasadniczych metod badawczych.

Pierwsza polegała na systematycznym przeszukiwaniu dna morskiego przy użyciu sondy wielowiązkowej w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca domniemanego ataku brytyjskiego samolotu.

Natomiast druga miała na celu weryfikację wytypowanych wcześniej obszarów, w których zalegać mogły wraki jednostek morskich znajdujących się na założonej trasie powrotu „Orła” z sektora patrolowania o oznaczeniu „A1”.

Badania pierwszą z metod przeprowadzono w okresie od 26 maja do 5 czerwca 2017 roku. W tym czasie przebadany został obszar o wymiarach 900 km², na którym odkryto cztery kolejne wraki, oprócz sześciu, które zostały odkryte w trakcie dwóch poprzednich ekspedycji przeprowadzonych w 2014 i 2015 roku.

 
Drugą metodę badań wykorzystano na trasie dojścia do ww. obszaru poszukiwań tj. w okresie od 24 do 25 maja oraz na trasie zejścia ze wspomnianego obszaru tj. w dniach od 5 do 6 czerwca 2017 roku sprawdzając 40 pozycji, na których odkryte zostało 30 wraków.

 

Analiza parametrów technicznych jednego z odkrytych wraków dokonana na podstawie uzyskanych obrazów sonarowych z dużym prawdopodobieństwem wskazała, że jest nim wrak brytyjskiego okrętu podwodnego HMS „Narwhal” , który zaginął w nieznanych okolicznościach w trakcie patrolu z Blyth do brzegów Norwegii w dniach 22-30 lipca 1940 r.

Ekspedycja „Santi Odnaleźć Orła” 2017

Wrak o długości 88 metrów i szerokości ponad 7 metrów zalega na głębokości 94 m w okolicy ok. 5 Mil morskich od trasy, którą z ostatniego patrolu wracać miał do bazy okręt ORP „Orzeł”.

Miejsce odnalezienia wraku oraz zgromadzone przez trójmiejskich poszukiwaczy materiały archiwalne przemawiają za hipotezą, że padł on prawdopodobnie ofiarą ataku lotniczego przeprowadzonego przez niemiecki samolot Do-17 w dniu 23 lipca 1940 r.

„Tegoroczna ekspedycja była najdłuższą w historii poszukiwań polskiego okrętu podwodnego. W jej trakcie udało nam się sprawdzić akwen o powierzchni kilkukrotnie większej niż zbadany w toku naszych wszystkich poprzednich poszukiwań.

Było to możliwe przede wszystkim dzięki niezwykle sprzyjającej pogodzie, znakomitym parametrom jednostki „Mewo Nawigator”, na której prowadziliśmy badania oraz zaangażowaniu załogi statku i ekipy badawczej.

Pomimo sprawdzenia obszaru dna obejmującego ponad 8 Mil morskich od miejsca ataku, nie udało nam się wyeliminować hipotezy dotyczącej bratobójczego ataku brytyjskiego samolotu.

Nie można, bowiem wykluczyć możliwości popełnienia przez pilota samolotu większego błędu nawigacyjnego niż zakładany dotychczas, bądź możliwości oddalenia się w zanurzeniu uszkodzonego okrętu podwodnego z miejsca ataku lotniczego.

Przeprowadzone badania pozwalają nam na przejście do kolejnego etapu poszukiwań, które będą prowadzone odmienną metodologią” – stwierdził Szef Ekspedycji Tomasz Stachura.

 

Sponsorzy:
Santi sp. z o.o. , Damen Shipyards Gdynia , Nava Ship Design Office, Grupa Net Marine, Studio Dago, Trefl Gdynia 

Partnerzy: Yellow Cargo Express sp. z o.o. – wsparcie logistyczne, Instytut Morski Gdańsk – wsparcie hydrograficzne, Grupa Lotos – dostarcza paliwo na Ekspedycje

Patronat: Prezydent Miasta Gdyni, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, National Geographic

źródło: www.santiodnalezcorla.pl 

zostaw komentarz