Estońskie Biuro Badania Wypadków (OJK) i Szwedzki Urząd Badania Wypadków (SHK), wspierane przez władze fińskie, ogłosiły plany przeprowadzenia kolejnych badań morskich na miejscu wraku promu pasażerskiego „Estonia”, który spoczywa na dnie Morza Bałtyckiego.
Wykonawcą robót morskich jest norweska firma Reach Subsea AS, której specjalistyczny personel oraz bezzałogowe pojazdy ROV przeprowadzą dalsze prace badawcze. Zastosowanie pojazdów bezzałogowych ograniczy zaangażowanie nurków, co zwiększy bezpieczeństwo operacji.
Statek badawczy Viking Reach wypłynie z Karlskrony w Szwecji 18 lipca i dotrze na miejsce wraku „Estonia” już 19 lipca. Prace podwodne wraz z transferami będą trwały około 7-8 dni, jednak ich dokładny zakres czasu uzależniony będzie od warunków pogodowych.
W ekspedycji wezmą udział przedstawiciele estońskich i szwedzkich organów ds. badania zdarzeń lotniczych. Ich specjalistyczna wiedza oraz doświadczenie w badaniu podobnych incydentów będą nieocenionym wsparciem dla całego zespołu badawczego. Pozwoli to na rzetelną analizę zgromadzonych danych i pełniejsze zrozumienie przyczyn katastrofy.
Prace badawcze obejmują przegląd pokładu samochodowego, w tym zawieszeń, oraz stanu różnych otworów, takich jak drzwi, wentylacje, włazy, itp. Po zakończeniu działań na miejscu statek badawczy Viking Reach przetransportuje rampę dziobową M/S Estonia do portu Paldiski South Harbor w Estonii.
Dalsze badania elementów wraku mają ogromne znaczenie zarówno dla zgromadzenia nowych informacji o katastrofie, jak i dla osób związanych z tym wydarzeniem, które mają szansę podzielić się swoimi doświadczeniami.
Wykorzystanie specjalistycznego statku badawczego Viking Reach oraz bezzałogowych pojazdów ROV pozwoli na dokładne badania podwodne. Obecność przedstawicieli organów ds. badania zdarzeń lotniczych oraz osób, które przeżyły wypadek, dodaje wartości eksperckiego spojrzenia na temat katastrofy. To kolejny krok w kierunku wyjaśnienia tajemnic przeszłości i zapewnienia większego bezpieczeństwa na morzach.
Prowadzone prace badawcze na wraku są następstwem spotkania w Helsinkach w kwietniu br. przedstawicieli estońskich, szwedzkich i fińskich organów ds. badania zdarzeń lotniczych, podczas którego po przeprowadzeniu wnikliwych analiz i dyskusji, zdecydowano się podjąć kolejne działania śledcze dotyczące katastrofy statku. Pierwszą decyzją było podniesienie rampy dziobowej. To zagadnienie stało się niezwykle istotne ze względu na jej potencjalną rolę w zatonięciu estońskiego promu.
Przedstawiciele organów badawczych uzgodnili, że dokładne zbadanie tej części statku może dostarczyć kluczowych dowodów i informacji, które będą miały znaczenie dla zrozumienia okoliczności katastrofy. Drugą decyzją było sfilmowanie pokładu samochodowego. Uznano, że obrazy z tego obszaru statku mogą dostarczyć dodatkowych informacji i wskazówek na temat potencjalnych przyczyn tragedii. Analiza tych ujęć może pomóc w wykryciu ewentualnych awarii sprzętu lub błędów ludzkich, które mogły przyczynić się do katastrofy.
Źródło: Estońskie Biuro Badania Bezpieczeństwa,