Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Alvin – najstarszy pojazd podwodny na świecie nurkuje na 6 453 metry głębokości

Alvin wykonuje najgłębsze nurkowanie w swojej 58-letniej historii

8 264

Alvin jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najczęściej używanych okrętów podwodnych do głębokich zanurzeń na świecie.

 
Jest również najdłużej działającym naukowym załogowym batyskafem na świecie.  Na swój pokład może zabrać  pilota i dwóch obserwatorów. Nazwalany został na część fizyka i oceanografa WHOI, Allyna Vine’a, pioniera pomysłu zbudowania urządzenia, które będzie mogło zabrać człowieka w głębiny oceanu, celem wspierania badań naukowych.
 
Alvin Okręt do najgłębszych nurkowań
Okręt przygotowuje się do najgłębszego nurkowania w swojej 58-letniej historii, na północ od San Juan w Portoryko. Zdjęcie: Ken Kostel/ © Woods Hole Oceanographic Institution
 
Ukończone z sukcesem nurkowanie oznacza, że okręt z powodzeniem osiągnął głębokość 6 453 metrów (prawie 4 mile) w Rowie Portoryko, na północ od San Juan. Najnowsze nurkowanie jest również najgłębszym w historii tego batyskafu.
 

5 086 udanych zanurzeń

W swojej 58-letniej historii Alvin  wykonał 5 086 zanurzeń, to więcej niż wszystkie inne programy podwodne na świecie razem wzięte. Średnio jednostka wykonuje około 100 zanurzeń rocznie w misjach mających na celu badanie procesów, które tworzą i kształtują skorupę ziemską, warunków chemicznych, które podtrzymują życie w ekstremalnych środowiskach oraz ogromnej różnorodności życia w głębinach morskich.
 

Najnowsze i jak dotąd najgłębsze zanurzenie Alvina w Rowie Portoryko

Wykonane nurkowanie było przełomowym krokiem w procesie uzyskiwania certyfikatu od Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Po 18-miesięcznym remoncie i modernizacji, która rozszerzyła maksymalny limit nurkowania z 4.500 metrów (14.800 stóp) do nowego limitu 6.500 metrów (21.325 stóp), był to standardowy test, aby na nowo wznowić działalność.
 
Zgodnie z wymogami Naval Sea Systems Command (NAVSEA) nurkowanie certyfikacyjne powinno odbywać się na głębokości pomiędzy 6.200 a 6.500 metrów.
 
Trzyosobową załogę na pokładzie Alvina podczas tego historycznego nurkowania stanowili: Anthony Tarantino (Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI), pilot); Fran Elder (WHOI, inżynier mechanik); oraz Mike Yankaskas (NAVSEA).

 

Większy zasięg to więcej możliwości  

Służący przez prawie 6 dekad pojazd jest sukcesywnie modernizowany. Ostatni, przymusowy remont spowodowany był ujawnionymi podczas inspekcji wizualnej w listopadzie 2021 r. uszkodzeniami w kilku punktach mocowania specjalistycznej pianki syntaktycznej używanej do zapewnienia pływalności ważącemu 43 000 funtów pojazdowi podwodnemu.
 
Modernizacja Alvina umożliwia zwiększenie jego zasięgu zanurzania.  Teraz około 99% dna morskiego znajduje się w zasięgu najdłużej działającego, najbardziej aktywnego i, według wielu miar, najbardziej udanego programu prac podwodnych prowadzonych przez człowieka na świecie.
Głębsze nurkowania pozwolą naukowcom na bezpośredni dostęp do strefy abisalnej i górnego hadalu oceanu. Oczekuje się, że ten słabo zbadany region będzie domem dla nowych gatunków i zaoferuje nowy wgląd w połączenia między głębinami oceanu a powierzchnią planety, jak również w fizyczne, chemiczne i biologiczne procesy, które umożliwiają życie na Ziemi.

 

Zespół Alvina na pokładzie R/V Atlantis po historycznym nurkowaniu Alvina. Okręt podwodny osiągnęł 6453 metry, co stanowiło najgłębsze nurkowanie jego w historii. Zdjęcie: Ken Kostel/ Woods Hole Oceanographic Institution
 
Zespół Alvina spędził ostatnie kilka miesięcy, pracując nad przygotowaniem pojazdu podwodnego do ponownego nurkowania. Nową rundę testów na morzu rozpoczęto na początku lipca br.
„Inwestycje w unikalne narzędzia takie jak Alvin przyspieszają odkrycia naukowe na granicy wiedzy” – powiedział prezes i dyrektor WHOI Peter de Menocal. „Nowa zdolność Alvina do nurkowania głębiej, niż kiedykolwiek wcześniej, pomoże nam dowiedzieć się jeszcze więcej o naszej planecie i przyniesie nam większe uznanie dla tego, co ocean robi dla nas wszystkich każdego dnia”.

 

Pośród wielu historycznych osiągnięć Alvina

W 1974 roku Alvin odegrał główną rolę w Projekcie FAMOUS (French American Mid-Ocean Undersea Study) mającym na celu weryfikację aspektów nowej wówczas teorii tektoniki płyt. Trzy lata później naukowcy nurkujący w Alvinie napisali na nowo współczesne rozumienie życia na Ziemi, gdy odkryli gorącą, bogatą w substancje chemiczne wodę, wypływającą z dna morza i wspierającą całe ekosystemy niezależne od światła słonecznego na powierzchni.
 
 
 
W 1986 roku Alvin dokonał jednej ze swoich najbardziej ikonicznych wypraw, kiedy naukowiec WHOI Robert Ballard użył go do zbadania wraku HMS Titanic. 

W  2010 r.  Alvin  w towarzystwie autonomiczne pojazdu podwodnego Sentry udał się na dno Zatoki Meksykańskiej, aby pomóc naukowcom w zbadaniu skutków  wyciek ropy w Deepwater Horizon .

 

Okręt podwodny Alvin do nurkowań głębokich
Alvin w 1978 roku, rok po pierwszym zbadaniu kominów hydrotermalnych. Wieszak zawieszony na dziobie mieści pojemniki na próbki./fot. archiwum NOAA

W swojej wieloletniej karierze Alvin przetransportował w głębiny ponad 3000 osób i wsparł publikację niezliczonych recenzowanych badań naukowych. Umożliwił również opracowanie nowych narzędzi do dalszych badań oceanograficznych i sprzyjał karierze wielu młodych naukowców i inżynierów. 

„Przez prawie 60 lat Alvin odsłaniał tajemnice oceanu — nie tylko dla celów wojskowych i bezpieczeństwa narodowego, ale także dla naukowej korzyści całego społeczeństwa” – powiedział szef badań marynarki wojennej kontradmirał Lorin C. Selby. „Biuro Badań Marynarki Wojennej jest dumne ze swojej historii z Alvinem i Woods Hole Oceanographic Institution i oczekuje na przyszłe odkrycia i innowacje. Witamy z powrotem, Alvin!”
 
Alvin batyskaf do głębokiego nurkowania
fot.: © Woods Hole Oceanographic Institution
 
Po remoncie Alvina czeka jeszcze wyprawa z San Juan w Puerto Rico w ramach potwierdzenia jego gotowości do służby. Podczas ekspedycji naukowcy z różnych dziedzin ocenią zdolność jednostki do wspierania głębinowych badań naukowych. Po pomyślnym zakończeniu testów pojazd podwodny wróci do regularnej pracy.

 

 

 

DSV Alvin według liczb

Maksymalna głębokość: 6.500 metrów (21.325 stóp, 4 mile)
Załoga: 1 pilot, 2 obserwatorów
Rok uruchomienia: 1964
Liczba nurkowań: 5,086
 
2020-2022 Modernizacje
Tytanowe zmienne kule balastowe i moduły z pianki syntaktycznej oceniane do 6500 metrów
Wysokiej jakości system obrazowania nieruchomego i wideo 4K
Nowe hydrauliczne ramię manipulacyjne
Bardziej wydajny, w pełni redundantny system hydrauliczny
Silniejsze pędniki o większej mocy
Nowe sterowniki silników
Zintegrowany system dowodzenia i kontroli

 

 
źródło:  Woods Hole Oceanographic Institution
zostaw komentarz