Australijscy naukowcy na podstawie ostatnich badań sugerują, że podwodne pistolety pneumatyczne, służące do poszukiwań złóż ropy naftowej i gazu, są tak głośne, iż mogą zmienić zachowanie wędrowne wielorybów.
Do podmorskich poszukiwań złóż ropy i gazu wykorzystywane pistolety pneumatyczne. Urządzenia te są wystarczająco głośne, aby w odległości około 3 km były słyszalne przez wieloryby. Tak intensywne dźwięki mogą, zdaniem badaczy, wpłynąć na wzorce migracyjne wielorybów.
Pistolety pneumatyczne są urządzeniami holowanymi za statkami do badań sejsmicznych. Działają wypuszczając z duża prędkością sprężone powietrze dowody, wytwarzając przy tym głośny huk.
Fale akustyczne przemieszczają się aż do dna morskiego. Odbijając od różnych warstw skały, plam ropy naftowej lub gazu, stanowią echo, które jest zbierane przez czujniki holowane przez ten sam statek.
W trakcie badań pistolety odpalane są co 10-15 sekund, aby opracować szczegółowy obraz geologiczny dna oceanu.
Projekt BRAHSS
System komunikowania się wielorybów zależy od dźwięków, dzięki którym mogą bardzo sprawnie poruszać się na obszarze wielu dziesiątków kilometrów.
Badania opublikowane w „Journal of Experimental Biology”, pokazują, jaki wpływ na migracje wielorybów mają rozchodzące się głośnie dźwięki w oceanie.
W ramach projektu BRAHSS (Behavioural Response of Humpback Whales to Seismic Surveys), naukowcy postanowili sprawdzić wpływ dźwięków na migracje wielorybów.
Do badań użyto zarówno jednego małego pistoletu pneumatycznego, jak i skupiska pistoletów, które były ciągnięte przez trasę migracyjną wielorybów u wybrzeży Queensland.
Dwa różne źródła dźwięku, o różnym stopniu natężenia, wystrzeliwane z tej samej odległości.
Odkryto, iż wieloryby spowalniały szybkość swojej wędrówki i oddalały się od statku i pistoletów pneumatycznych.
Wieloryby w odległości około 3 km, przy poziomie dźwięku powyżej 140 decybeli, oddalały się od drogi o około 1500 m.
W obrębie strefy badań wieloryby bardziej, unikały pistoletów pneumatycznych.
Każda badana grupa poruszała się jako jedna.
Wyniki sugerują, że musimy wziąć pod uwagę nie tyle, jak głośny jest hałas, ale w jakiej odległości jest przez nie lokalizowany.
Potrzebne są dalsze badania, aby dowiedzieć się, jak duża liczba dróg migracji wielorybów zmienia się w wyniku hałasu w górnictwie oceanicznym.
źródło; jeb.biologists