W głębinach Oceanu Indyjskiego niedaleko wybrzeży Australii Zachodniej, mały, ale wyjątkowo zaawansowany podwodny dron o nazwie Hydrus, stworzony przez firmę Advanced Navigation, dokonał znaczącego odkrycia. W ramach swojej najnowszej misji micro AUV zlokalizował na dnie morskim 64-metrowy wrak statku.
Niezbadane głębiny
Mimo że ludzkość zdołała zbadać i sporządzić mapy zaledwie 24% dna oceanu, pozostałe 76% kryje w swoich odmętach, według ostatnich szacunków, około 3 miliony nieodkrytych jeszcze wraków. Wśród nich, 1819 samych tylko zarejestrowanych i nadal nieodnalezionych wraków znajduje się u wybrzeży Australii Zachodniej. Każdy z nich to potencjalne źródło wiedzy o przeszłych kulturach, historii i naukach.
Technologia na służbie historii
Hydrus, wyposażony w zaawansowane czujniki nawigacyjne i komunikacyjne, jest na tyle mały, że może go obsługiwać tylko jedna osoba. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzenie skomplikowanych misji badawczych przy minimalnym nakładzie kosztów i wysiłku. W trakcie swojej misji Hydrus nie tylko zlokalizował wrak, ale również zarejestrował obrazy i wideo w jakości 4K, co pozwoliło na szczegółową analizę znaleziska. Podczas pięciu godzin badań, Hydrus przeprowadził trzy oddzielne misje, przy czym każda z nich skupiona była na innych aspektach wraku. To pozwoliło na uzyskanie niezwykle precyzyjnych danych, które są istotne do dalszych analiz i badań.
Rewolucja w badaniach podwodnych
Dane zebrane przez autonomiczny pojazd podwodny zostały wykorzystane przez zespół z Curtin University HIVE do stworzenia w 3D cyfrowego odpowiednika wraku. Profesor Andrew Woods z Curtin University podkreślił, jak ważna jest integracja współrzędnych nawigacyjnych do geolokalizacji, co znacząco skraca czas przetwarzania danych, szczególnie przy większych zbiorach danych.
Historyczne znaczenie odkrycia
Dr Ross Anderson, kustosz Muzeum Australii Zachodniej, zidentyfikował wrak jako ponad 100-letni kadłub węglowca, który służył w porcie Fremantle -” Te stare żelazne statki były niegdyś kluczowym elementem obsługi statków parowych w Australii Zachodniej, a ich historia sięga lat 1860-80 XX wieku”.
Odkrycie to nie tylko rzuca światło na przeszłość, ale również otwiera nowe możliwości dla przyszłych badań podwodnych. Zastosowanie technologii takiej jak micro AUV pozwala na dokładne mapowanie historycznych wraków statków, na głębokościach, do których nurkowie nie mają już dostępu, a zastosowanie zaawansowanych pojazdów typu ROV jest po prostu zbyt drogie i czasochłonne.