Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Okręt podwodny SM UC-47 z I Wojny Światowej zbadany po ponad 100 latach

Obraz w wysokiej rozdzielczości niemieckiego okrętu podwodnego UC-47 fot.: Tolmount Development
977

Wrak okrętu podwodnego niemieckiej marynarki wojennej, który podczas I  wojny światowej zatopił 56 jednostek, został zmapowany przy użyciu najnowocześniejszego sprzętu o wysokiej rozdzielczości.

 

Spoczywający na 50 metrach głębokości UC-47, został  zbadany z niespotykaną dotąd szczegółowością. Badania przeprowadzono na zlecenie firmy Tolmount przez naukowców z Uniwersytetu Southampton pod kierunkiem eksperta ds. archeologii głębinowej dr Rodrigo Pacheco-Ruiza, dyrektora projektu badań archeologicznych na morzu (OAR), we współpracy z morskimi firmami badawczymi MMT  podczas przygotowań do położenia nowego rurociągu na Morzu Północnym, około 20 mil morskich od wybrzeża Yorkshire w Anglii.

 

Wyniki pokazują zadziwiający dobry stan, w jakim zachował się wrak.
Nagrania wideo wykonane przy użyciu ROVa ujawniły dużą dziurę w kadłubie okrętu. Widoczny nad dnem morskim główny kadłub jest nienaruszony na całej długości. Uszkodzenia, których okręt doznał podczas zatonięcia, są wyraźnie widoczne. Wokół wraku porozrzucane są elementy jednostki, w tym jedna z wyrzutni torpedowych.

 

UC-47 przyczynił się do zatopienia 56 statków w ciągu swojej zaledwie rocznej kariery.
W cesarskiej marynarce wojennej miał reputację „szczęśliwego”. 18 listopada 1917 roku to szczęście się skończyło. Jednostka została zaatakowana przez brytyjską łódź patrolową P-57. 18 listopada 1917 roku podwodny stawiacz min  spoczął na dnie wraz z całą załogą.

 

Celem projekt OAR  jest badanie stanowisk archeologicznych, które są niedostępne przy użyciu tradycyjnych metod.
Dotychczasowe działania w ramach OAR okazały się bardzo skuteczne podczas przeprowadzania badań w takich projektach jak mapowanie Morza Czarnego w latach 2016-2018 czy zeszłoroczne odkrycie nienaruszonego 500-letniego wraku statku na Bałtyku.

 

Zdaniem Dr Rodrigo Pacheco-Ruiz „Miejsca te znajdują się zwykle setki mil od brzegu i można do nich dotrzeć jedynie za pomocą specjalistycznego sprzętu podwodnego, co zwykle stanowi przeszkodę w ich badaniach. Projekty takie jak nasz pokazują, że te miejsca można badać nawet w tych bardzo trudnych czasach, kiedy świat zmaga się z niebezpieczną pandemią ”.

 

 

SM UC-47 
Cesarski niemiecki okręt podwodny typu UC II
Stawiacz min

Operacje: 13 patroli

Zatopione statki handlowe – 53

Uszkodzone statki handlowe – 7

Zatopione okręty – 3 (1,394 ton)

Uszkodzone okręty – 1 (224 ton)

 

źródło: Southampton

 

zostaw komentarz