RMS Titanic Inc, firma posiadająca prawa do legendarnego statku RMS Titanic, od lat znajduje się w centrum zainteresowania badaczy i miłośników historii morskiej. W 2023 roku rząd USA wszczął batalię prawną przeciwko firmie, która zakończyła się 10 stycznia. Konflikt dotyczył planów RMS Titanic Inc. związanych z wydobywaniem artefaktów z wraku. Jakie były kulisy tej historii i co to oznacza dla przyszłości wydobywania artefaktów z Titanica?
Artykuł w wersji audio
Symbol tragedii i fascynacji
RMS Titanic, luksusowy transatlantyk, który zatonął w 1912 roku po zderzeniu z górą lodową, stał się symbolem tragedii morskiej.Odkryty w 1985 roku przez Roberta Ballarda wrak znajduje się na głębokości około 3,8 km na dnie Oceanu Atlantyckiego, i od tego momentu staje się również celem wielu wypraw badawczych i komercyjnych. Dla historyków i eksploratorów jego szczątki do dziś pozostają nie tylko miejscem katastrofy, ale także kapsułą czasu, która zachowuje w sobie historię, kulturę i życie z początku XX wieku.

Plany eksploracyjne RMST dotyczące wraku
W 2020 roku RMS Titanic Inc. w ramach wyprawy eksploracyjnej planuje odzyskać i przedstawić do wglądu radio, z którego Titanic nadawał sygnały SOS. Sędzia okręgowa USA Rebecca Beach Smith, która przewodniczy sprawom dotyczącym Titanica, udzieliła wówczas RMST pozwolenia. Jednak rząd USA szybko kwestionuje ten plan. Batalia prawna nigdy nie dochodzi do skutku, ponieważ RMST bezterminowo opóźnia wyprawę w obliczu pandemii koronawirusa.

Zobacz także:
Titanic pozostanie w nienaruszonym stanie
Batalia prawna z rządem USA w 2023 roku
W 2023 roku RMS Titanic Inc. po raz kolejny stara się o zgodę na wyprawę do wraku, której celem tym razem ma być wykonanie zdjęć wnętrza kadłuba oraz odzyskanie przedmiotów z otaczającego pola szczątków. Rząd USA składa kolejny pozew prawny, argumentując, że naruszenie wraku byłoby sprzeczne z prawem federalnym z 2017 roku oraz umową z Wielką Brytanią, która uznaje wrak za miejsce upamiętnienia ponad 1500 ofiar katastrofy.
Tragedia Titana
Po implozji batyskafu Titan w 2023 roku, w wyniku której zginął dyrektor ds. badań podwodnych RMST Paul-Henri Nargeolet oraz cztery inne osoby, firma rewiduje swoje plany eksploracyjno — wydobywcze. Ostatecznie ogranicza swoje zamiary do wykonywania jedynie zdjęć zewnętrznych wraku. W związku z tym, USA wstrzymuje się przed blokowaniem tej konkretnej ekspedycji, która dochodzi do skutku. W efekcie we wrześniu zostaje podczas wyprawy wykonana seria szczegółowych zdjęć wraku Titanica.
zobacz także:
Powolny rozkład legendy – co ukazują najnowsze zdjęcia z Titanica?
Umorzenie postępowania
W grudniu 2023 roku RMS Titanic Inc. poinformowało sąd, że nie odwiedzi wraku w 2025 roku i nie zaplanowano żadnych kolejnych wypraw. Przedstawiciele firmy stwierdzili, iż będą nadal „pilnie rozważać strategiczne, prawne i finansowe implikacje prowadzenia przyszłych operacji ratowniczych na tym terenie”. W odpowiedzi Stany Zjednoczone wycofały wniosek o interwencję, z zastrzeżeniem, że „jeśli przyszłe okoliczności będą tego wymagać, Stany Zjednoczone złożą nowy wniosek o interwencję, opierając się na istniejących wówczas faktach”.
RMST jest uznanym przez sąd zarządcą artefaktów Titanica od czasu uzyskania praw do statku w 1994 roku. Firma odzyskała z wraku i zakonserwowała tysiące przedmiotów, od sztućców po fragmenty kadłuba statku, które miliony ludzi mogły oglądać podczas wystaw na całym świecie. Ostatnia wyprawa mająca na celu odzyskanie artefaktów miała miejsce w 2010 roku, nim weszło w życie prawo federalne i porozumienie międzynarodowe ograniczające eksploracje wraku i pola szczątków wokół niego.

Pomimo umorzenia postępowania, przyszłość wraku Titanica pozostaje niepewna. RMS Titanic Inc. nadal rozważa możliwość organizowania wypraw. Legendarny transatlantyk mimo upływu lat, niezmiennie fascynuje i przyciąga uwagę. Kluczowe jest jednak to, aby wrak był skutecznie chroniony przed nadmierną eksploracją i degradacją spowodowaną działaniem człowieka. Ochrona ta jest niezbędna, aby Titanic mógł służyć jako pomnik pamięci dla tych, którzy stracili życie w tej tragicznej katastrofie.
Źródło: fot.: Wikipedia,RMS TItanic