Współpracujący z organizacją Scientific Diving Association i OEOO nurkowe zajmujący się poszukiwaniem i wyławianiem dryfujących sieci, przypadkowo natknęli się na usiane metalowymi i srebrnymi elementami dno morskie.
Nurkowie, będący częścią podwodnego programu wolontariatu, badali zgłoszenie potencjalnego zaczepu w porcie w Kilonii. Tym razem jednak po wynurzeniu, na pokładzie statku znalazły się nie sieci, a przedmioty, które wzbudziły olbrzymie zainteresowanie.
Badając znalezione artefakty
Jeden z nurków Hubert Pinto de Kraus, zidentyfikował symbol HSDG (Hamburg South American Steamship Company), który skojarzył z wrakiem statku „Cap Arkona”. Odkrycie to zasugerowało związek między tymi dwoma miejscami katastrof wraków, i ponownie rozpaliło tajemnicę tego, co dokładnie stało się ze skarbem z drugiego wraku.
Dalsze dociekania pokazały, że inny statek należący do HSDG, SS Monte Olivia, zatonął w tym samym miejscu. Według literatury Monte Olivia została podniesiona i zezłomowana w 1946 roku, a większość ładunku wpadła do Morza Bałtyckiego podczas procesu demontażu.
Wrak „Monte Olivia” okazał się być fascynującym odkryciem.
Wyścig z czasem
Wystawa artefaktów z wraku
SS Monte Olivia
Stocznia: Blohm & Voss, Hamburg
Właściciel: Hamburg South American Steamship Company
Numer seryjny: 409
Zwodowany: 28 października 1924 r
Tony rejestrowe brutto: 13750 BRT
Nośność: 8460 tdw
Liczba pasażerów: 1372 (3. klasa), 1156 (sterowanie), 369 (załoga)
- Od stycznia 1940 do stycznia 1945 statek mieszkalny Kriegsmarine
- Od 1945 roku przebudowany na statek szpitalny i transporter rannych
- Zatopiony: 3 kwietnia 1945 przez RAF podczas bombardowania
- W 1946 nastąpił całkowity demontaż w Kilonii.
Źródło: Międzynarodowe Muzeum Morskie w Hamburgu. Facebook