Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Tajemnica zdjęć podwodnych Electry Amelii Earhart została ostatecznie wyjaśniona

Amelia Earhart stoi przed Lockheed Electra, w którym zaginęła w lipcu 1937 roku. Źródło: .wikipedia/NASA
5 002

Na początku tego roku CEO firmy Deep Sea Vision był przekonany, że prawdopodobnie udało się rozwiązać 90-letnią zagadkę zaginięcia Earhart dzięki wykonanym obrazom sonarowym podwodnego obiektu, który według szacunków miał taki sam rozmiar i kształt jak samolot  Electra 10E. Obiekt znajdował się w rejonie, gdzie najprawdopodobniej zatonął samolot. 

 

Podczas poszukiwań przeprowadzonych w 2023 roku, Deep Sea Vision wykonała podwodne skany, które zdaniem firmy mogły przedstawiać szczątki samolotu Lockheed Electra 10-E. Skany te zostały zrobione około 160 km od Howland Island na głębokości około 5000 metrów. Obraz sonarowy pokazał obiekt, który wymiarami i kształtem zdaniem przedstawiciela firmy przypomina zaginiony samolot Amelii Earhart.

 

Długie miesiące badań

W lipcu Lloyd Romeo, kierownik projektu Deep Sea Vision, powiedział podczas jednego z wywiadów, że od tego czasu spędzili wiele miesięcy na skanowaniu dna oceanu za pomocą podwodnych dronów na głębokości około 5000 metrów. „Zejdziemy jeszcze bliżej, jest tam naprawdę ciemno, tak ciemno, jak tylko się da, więc skierujemy laser, bardzo mocny laser, oczywiście na samolot, a następnie kamera zeskanuje obszar wokół niego” – powiedział Romeo.

 

Rozczarowujące odkrycie

Po 11 miesiącach oczekiwania, firma Deep Sea Vision ogłosiła na swoim koncie na Instagramie: „Niestety naszym celem nie była Electra 10E Amelii, tylko naturalna formacja skalna”. To kończy jeden z wielu etapów poszukiwań samolotu, którym Earhart próbowała oblecieć świat w 1937 roku.. „DSV kontynuuje poszukiwania — teraz przeszukując prawie 19 940 kilometrów kwadratowych… zagadka się pogłębia, wciąż nie znaleziono żadnych dowodów na jej zniknięcie” — czytamy w najnowszym poście.

 

Historia zaginionego samolotu

W 1937 roku Amelia Earhart i nawigator Fred Noonan wyruszyli samolotem z Miami w podróż, która miała uczynić Earhart pierwszą kobietą, która obleciała świat. Niestety, zaledwie 11 265 kilometrów przed końcem podróży, Earhart i Noonan stracili kontakt radiowy w pobliżu Wysp Howland, około 3 219 kilometrów na południowy zachód od Hawajów. Mimo intensywnych poszukiwań, Earhart, Noonan i ich samolot nigdy nie zostali odnalezieni.

 

Teorie i próby odkrycia

Przez ostatnie dziesięciolecia podejmowano liczne próby odnalezienia samolotu Earhart. W zeszłym roku specjalista od obrazowania kryminalistycznego zaczął analizować podwodne zdjęcie z 2009 roku, wykonane w pobliżu wyspy Nikumaroro, które według wielu mogło przedstawiać osłonę silnika samolotu Earhart. Istnieją również teorie, że Earhart nie rozbiła się w oceanie, ale wylądowała na wyspie na Pacyfiku; niektórzy badacze twierdzą, że kości znalezione na wyspie mogą należeć do Earhart.

Najnowsze odkrycie Deep Sea Vision okazało się rozczarowaniem, ale poszukiwania samolotu Amelii Earhart trwają nadal. Firma kontynuuje skanowanie dna oceanu i nie poddaje się w swoich wysiłkach. Historia Earhart wciąż fascynuje wielu, a każde nowe odkrycie przybliża nas do rozwiązania tej 90-letniej zagadki.

Źródło: Deep Sea Vision