Znajdujący się na Bałtyku, w odległości około 22 mil morskich od fińskiej wyspy Utö wrak promu pasażerskiego, po raz kolejny jest poddawany oględzinom.
Prace nadzorowane są w ramach współpracy przez szwedzki statek badawczy Electra i estońską jednostkę EVA-316.
Pomimo utrudnień pogodowych, wykonane sonarem pomiary umożliwiły uzyskanie dokładnego obrazu wraku. W obrobionym materiale wyraźnie widoczny jest dziób i rufa. Wyróżnić można mostek, nadbudówkę, rzędy okien na górnych pokładach, kotwicę, śrubę i inne detale.
Zarejestrowano także wyraźnie widoczne odkształcenia w środku kadłuba. Wykonane za pomocą profilera osadów dennych skany umożliwiły uzyskanie przekroju środkowej części promu.
Obrazy uzyskane z poprzednich pomiarów zostaną uzupełnione o skany wraku wykonane za pomocą sonaru Mesotech. Skaner 3D oscylujący wokół leżącego na dnie promu, wykona pomiary z 20 do 25 miejsc. W rezultacie uzyskane zostaną bardzo wysokiej jakości materiały z dna morskiego zarówno samego kadłuba, jak i otoczenia wraku.
Zebrane pomiary umożliwią podjęcie dalszych decyzji dotyczących badań.
Źródło:Estońskie Biuro Badania Bezpieczeństwa