Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Pilotowany przez Victora Vescovo batyskaf ponownie zlokalizował, zbadał i sfilmował wrak okrętu USS Johnston

16 562

 

Efektem najnowszej wyprawy podwodnej podróżnika Victora Vescovo, jest odnalezienie sekcji wraku należącego do niszczyciela klasy Fletcher USS Johnston (DD 557), który zatonął podczas II wojny światowej.

 

  • Przez ponad siedem dekad niszczyciel spoczywał w nieznanym miejscu na dnie oceanu, na głębokości ponad 6 kilometrów.

  • Victor Vescovo, człowiek najczęściej podróżujący do najgłębszych miejsc na naszej planecie, odkrywca i emerytowany oficer marynarki wojennej, wziął udział w wyprawie podwodnej.

  • USS Johnston (DD 557), okręt, który zatonął podczas bitwy przeciwko japońskiej armadzie.

 

Przez ponad siedem dekad niszczyciel spoczywał w nieznanym miejscu na dnie oceanu, na głębokości ponad 6 kilometrów

Po raz pierwszy okręt został zlokalizowany na skraju podwodnego klifu w październiku 2019 roku, przez Vulcan Inc. i statek badawczy R / V Petrel. Odnaleziony  na głębokości ponad 6000 metrów, został uznany za najgłębiej leżący wrak statku, jaki kiedykolwiek odkryto.

 

Wówczas Naval History i Heritage Command (NHHC) uznało odnaleziony wrak okrętu na podstawie względnej lokalizacji. Jednakże zarówno USS Johnston, jak i USS Hoel (DD-533), okręty wówczas biorące udział w bitwie, były bardzo podobne, różniły się jedynie dodatkami zamontowanymi już po zakończeniu budowy. 

 

 

Victor Vescovo, człowiek najczęściej podróżujący do najgłębszych miejsc na naszej planecie, odkrywca i emerytowany oficer marynarki wojennej, wziął udział w wyprawie podwodnej.

 

W trakcie wyprawy batyskaf, którym kierował odkrywca, wykonał dwa 8-godzinne zanurzenia na głębokość ponad 6600 metrów. Część dziobowa wraku zlokalizowana głębiej, na głębokości 6640 metrów, na końcu klifu, pozwoliła na potwierdzenie tożsamości okrętu.  Fundator wyprawy, Victor Vescovo, poinformował o swoim odkryciu NHHC i zobowiązał się dostarczyć Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych wszystkie dane z sonaru, obrazy i notatki terenowe zebrane podczas ekspedycji.

 

„Mamy surową politykę „patrz, nie dotykaj”, ale zbieramy wiele materiałów, które są bardzo przydatne dla historyków i archiwistów marynarki wojennej. Uważam, że to ważna praca, dlatego finansuję ją prywatnie i dlatego też dostarczamy materiały pro bono do Marynarki Wojennej  ”. Powiedział Vescovo.

 

Po zakończeniu misji zespół badawczy podróżnika „Caladan Oceanic” oddał honory i złożył wieniec na powierzchni, w pobliżu miejsca ostatniej bitwy, jaką stoczyły okręty i marynarze.

„W pewnym sensie zatoczyliśmy pełne koło” – dodał Vescovo –  „Johnston i nasz własny statek zostały zbudowane w tej samej stoczni i oba służyły w marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych. Jako oficer marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych jestem dumny, że pomogłem zapewnić jasność i zamknięcie sprawy Johnstona, jego załodze i  rodzinom tych, którzy tam polegli. ”

 

 

USS Johnston okręt, który zatonął podczas bitwy przeciwko japońskiej armadzie

USS Johnston (DD-557), niszczyciel typu Fletcher, okręt Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, zatonął podczas zaciekłej bitwy z ogromnymi siłami japońskimi, u wybrzeży wyspy Samar w zatoce Leyte, powszechnie uznawanej za największą bitwę morską w historii, 25 października 1944 roku.

 

 

 

„W całej swojej historii Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych,  żadne zaangażowanie  nie wykazało się większą walecznością, odwagą i zuchwałością, niż w ciągu dwóch godzin porannych między godziną 07:30 a 09:30 w pobliżu Samaru” – Napisał kontradmirał Samuel E. Morison w swojej Historii operacji marynarki wojennej  Stanów Zjednoczonych na świecie. 

Po oddaniu okrętu do służby, kapitan niszczyciela w 3⁄4 rdzennych Amerykanów z Oklahomy, dowódca Ernest Evans, powiedział swojej załodze, że „nigdy nie ucieknie przed walką” oraz że „każdy, kto nie chce narazić się na niebezpieczeństwo, powinien lepiej wysiąść ”. – Nikt z jego załogi tego nie zrobił.

Pomimo przewagi Stanów Zjednoczonych podczas bitwy w zatoce Leyte, w krytycznym momencie nikt nie spodziewał się ataku znacznie większych japońskich sił składających się z czterech pancerników, w tym super pancernika Yamato, sześciu ciężkich krążowników, dwóch lekkich krążowników i jedenastu niszczycieli.

Dowódca okrętu Evans, wydał rozkaz zaatakowania floty japońskiej. Zaatakowany ciężki krążownik, został zmuszony do wycofania się, ale jego pociski zdołały trafić w okręt, powodując rozległe uszkodzenia i straty. Pomimo poważnych uszkodzeń, niszczyciel rozpoczął drugi atak, wystrzeliwując 30 pocisków w 30- tysięczny japoński pancernik. Johnston pod dowództwem rannego kapitana, walczył z japońskimi niszczycielami, chociaż nie miał już torped i miał ograniczoną siłę ognia. Po dwóch i pół godzinie USS Johnston został otoczony przez statki wroga.

O 9:45 Evans wydał rozkaz opuszczenia statku. Dwadzieścia pięć minut później niszczyciel przewrócił się i zaczął tonąć.

Z załogi, w skład której wchodziło 327 osób, przeżyło tylko 141 osób. Dowódcę okrętu Ernesta Evansa, uhonorowano pośmiertnym Medalem Honoru.

 

 

źródło: Caladan Oceanic, Wikipedia

 

Wyprawy:

Victor Vescovo pierwszym człowiekiem w najgłębszym miejscu na Oceanie Indyjskim — Rowie Jawajskim

 

Victor Vescovo pierwszym człowiekiem na dnie Sandwicha Południowego, jednego z ostatnich nieodkrytych miejsc na Ziemi

 

Victor Vescovo zanurzył się na głębokość 8 376 metrów

 

 

 

zostaw komentarz