Autonomiczne pojazdy podwodne zarządzane przez firmę Ocean Infinity zlokalizowały u wybrzeży Kalifornii wrak USS Stewart, znany również jako DD-224 lub „Statek widmo Pacyfiku” .
Trzy duże, przypominające torpedy autonomiczne pojazdy podwodne HUGIN 6000 zostały zwodowane u wybrzeży północnej Kalifornii. Celem było odnalezienie wraku legendarnego niszczyciela, który zasłynął jako jedyny okręt marynarki wojennej USA przejęty przez siły japońskie podczas II wojny światowej.
Technologia AUV w działaniach poszukiwawczych
Zaledwie jeden dzień robotom zajęło przeszukanie 50 mil kwadratowych dna oceanu i zlokalizowanie wrak USS Stewart na głębokości około 550 metrów. Niszczyciel został zlokalizowany na dnie morskim w Cordell Bank National Marine Sanctuary. Trzy dni później kolejne trzy jednostki pilotowane przez Ocean Infinity uchwyciły zdjęcia wraku, które pokazały, że niszczyciel spoczywa w pozycji pionowej i jest niemal nienaruszony.
Znaczenie odkrycia
„Ten poziom zachowania jest wyjątkowy jak na statek w tym wieku i czyni go potencjalnie jednym z najlepiej zachowanych przykładów niszczyciela US Navy typu „four-piper”, o jakim wiadomo, że istnieje” – powiedziała Maria Brown dla New York Times, nadzorca Cordell Bank i Greater Farallones National Marine Sanctuary.
Odkrycie USS Stewart to już trzeci sukces firmy Ocean Infinity w poszukiwaniach wraków. W 2022 roku firma pomogła zlokalizować USS Nevada oraz miejsce spoczynku Endurance, statku dowodzonego przez Ernesta Shackletona, który zatonął w Morzu Weddella.
Odkrycie wraku USS Stewart to nie tylko zakończenie długotrwałych poszukiwań, ale także przekaz, jak znaczący kok w rozwoju archeologii morskiej poczyniono, angażując do badań bezzałogowe pojazdy podwodne, takie jak HUGIN 6000. Jak olbrzymie otwierają się możliwości w badaniach oceanicznych? Technologia ta, połączona z wiedzą historyczną i pasją, może przynieść jeszcze wiele niezwykłych odkryć w przyszłości.
Źródło: Ocean Infinity