Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Współzałożyciel OceanGate złoży zeznania w sprawie tragedii Titana

2 943

Guillermo Sohnlein, współzałożyciel OceanGate, będzie zeznawał przed Strażą Przybrzeżną Stanów Zjednoczonych w sprawie tragicznej implozji batyskafu Titan, która miała miejsce w czerwcu 2023 roku. Katastrofa, w wyniku której zginęło pięć osób, w tym współzałożyciel firmy Stockton Rush, wywołała szeroką debatę na temat bezpieczeństwa i standardów w eksploracji głębin morskich. Przesłuchania w tej sprawie rozpoczęły się 16 września, a kilka osób z OceanGate już złożyło swoje oświadczenia.

 

Posłuchaj artykułu w wersji audio

Sohnlein i Rush wspólnie uruchomili OceanGate w 2009 roku. Mimo to Sohnlein opuścił firmę z siedzibą w stanie Waszyngton na wiele lat przed tymi wydarzeniami i nie był zaangażowany w rozwój niesławnego, głębinowego okrętu podwodnego Titan. Podczas spotkania oczekuje się, że  Guillermo Sohnlein,  złoży zeznania na temat sposobu działania OceanGate oraz jej priorytetów. 

 

Raporty z przesłuchań

Podczas przesłuchań śledczy starają się ustalić, co doprowadziło do tragedii oraz przedstawić zalecenia mające na celu uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości. Zapisy przesłuchań opublikowano na stronie internetowej, choć niektóre fragmenty zostały ocenzurowane. Kluczowe zeznania dostarczyli byli pracownicy OceanGate, w tym David Lochridge, który odgrywał istotną rolę w ujawnieniu problemów technicznych dotyczących batyskafu.



Zeznania Davida Lochridge’a
David Lochridge, były dyrektor operacyjny OceanGate, został wezwany na spotkanie ze współzałożycielem OceanGate, 19 stycznia 2018 roku, podczas którego przedstawił „raport z kontroli jakości”. Raport ten wskazał poważne problemy z konstrukcją pojazdu podwodnego, obejmujące złej jakości kadłub wykonany z włókna węglowego oraz kwestie związane ze sposobem konstrukcji i testowania Titana. Po spotkaniu Lochridge został zwolniony, a ze swoimi obawami zwrócił się do amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (OSHA), jednakże agencja ta była zbyt powolna w działaniu, co zmusiło Lochridge’a do wycofania sprawy i podpisania umowy o zachowaniu poufności. 

Lochridge podczas składania zeznań powiedział, że uważa, że ​​to, co stało się z Titanem, było „nieuniknione” i że firma nie przestrzegała standardów dla głębokowodnych  pojazdów podwodnych podczas ich budowy, powiedział również: „Cały pomysł stojący za firmą polegał na zarabianiu pieniędzy”.   Lochridge wielokrotnie ścierał się z CEO Rushem w sprawie priorytetów firmy. 

Inne dowody i incydenty
Podczas przesłuchań, Patrick Lahey, CEO Triton Submarines, zeznał, iż „Titan nie był gotowy do zamierzonego celu” dodał również, iż „Titan nie spełniał standardów bezpieczeństwa. „

Fred Hagen, specjalista ds. misji OceanGate, opisał incydent z 2021 roku, kiedy to podczas jednego z nurkowań Titana jego kopuła odpadła. „Siła platformy uderzającej w pokład… zasadniczo oderwała kilka śrub i wystrzeliły jak kule. A tytanowa kopuła odpadła” – zeznał Hagen.

Był to jeden ze 118 incydentów technicznych odnotowanych przez Straż Przybrzeżną Stanów Zjednoczonych w związku z nurkowaniami Titana przed katastrofą w 2023 roku.

Podczas trwających od dwóch tygodni przesłuchań, śledczy starają się ustalić szczegóły dotyczące tego, co doprowadziło do tragedii. Zeznania Davida Lochridge’a oraz innych kluczowych świadków rzucają światło na poważne problemy techniczne i proceduralne związane z OceanGate Titan. 

18 czerwca 2023 roku, batyskaf Titan, obsługiwany przez firmę OceanGate, zanurzył się na głębokość około 3 800 metrów, aby zbadać wrak Titanica. 
Po godzinie i czterdziestu pięciu minutach nurkowania Titan stracił łączność z jednostką wsparcia, Polar Prince. Cztery dni później, Straż Przybrzeżna Stanów Zjednoczonych odnalazła wrak okrętu podwodnego, potwierdzając, że doszło do implozji, która zabiła pięć osób na pokładzie, w tym współzałożyciela OceanGate, Stocktona Rusha.
Katastrofa była pierwszą w historii implozją załogowego głębinowego batyskafu podwodnego.