Mazarrón II, wrak starożytnego fenickiego statku, odkryty u wybrzeży Murcji w południowo-wschodniej Hiszpanii, stanowi bezcenne znalezisko dla archeologii morskiej. Jego doskonale zachowana konstrukcja oferuje unikalny wgląd w techniki budowy statków stosowane przez Fenicjan, cywilizację, której wiedza na temat żeglugi morskiej była często niedoceniana w porównaniu do innych kultur śródziemnomorskich, takich jak Grecy.
Fenicki Wrak
Mazarrón II to najbardziej kompletny starożytny statek odkryty na Morzu Śródziemnym. Jego konstrukcja, zachowana w wyjątkowo dobrym stanie, rzuca nowe światło na techniki budowy statków stosowane przez Fenicjan. To odkrycie pozwala archeologom zgłębić okres historyczny naznaczony interakcjami kulturowymi i technologicznymi pomiędzy różnymi ludami regionu Morza Śródziemnego, odsłaniając dotychczas nieznane aspekty w starożytnym morskim świecie komunikującym się w mowie wspólnej zwanej koiné.
Techniki budowy fenickich statków
Jedną z cech, która czyni statek Mazarrón II wyjątkowym, jest nienaruszone zachowanie oryginalnej stolarki. Już sam ten fakt daje archeologom możliwość zbadania technik konstrukcyjnych, które przez wieki pozostawały owiane tajemnicą. W przeciwieństwie do archaicznych statków greckich, które są lepiej udokumentowane dzięki wcześniejszym odkryciom, statki fenickie są mniej dostępne z archeologicznego punktu widzenia.
Sieć kulturowa i technologiczna Fenicjan
Wydobyty wrak statku nie tylko podkreśla rolę Fenicjan jako wyjątkowych nawigatorów, ale także dowodzi istnienia sieci kulturowej i technologicznej, która łączyła tak różne regiony, jak Egipt, Cypr i Anatolia. Ta śródziemnomorska więź, rodzaj sieci dzielonej wiedzy, znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji statku i materiałach, pokazując zdolność Fenicjan do adaptacji i integrowania zewnętrznych wpływów bez utraty własnej tożsamości.
Proces wydobycia Mazarrón II
Projekt wydobycia Mazarrón II podzielono na dwie podstawowe fazy: wydobycie wraku i jego późniejszą renowację.
Wydobycie, rozpoczęte we wrześniu, było prowadzone przez interdyscyplinarny zespół ekspertów we współpracy z Ministerstwem Kultury i Uniwersytetem Walencji. Pozostałości statku przewieziono do laboratorium ARQUAtec, ośrodka specjalizującego się w konserwacji zabytków archeologicznych pod wodą, gdzie zostaną poddane dokładnym badaniom i konserwacji.
Renowacja i analiza: Druga faza projektu skupi się na renowacji i szczegółowej analizie odzyskanych materiałów. Proces ten nie tylko zapewni fizyczne zachowanie Mazarrón II, ale także wygeneruje wiedzę, która może zmienić nasze rozumienie starożytnej śródziemnomorskiej nawigacji i handlu. Ponadto oczekuje się, że wyniki tych badań zainspirują nowe inicjatywy w dziedzinie archeologii podwodnej, czyniąc Mazarrón II punktem odniesienia w tej dziedzinie.
Znaczenie odkrycia Mazarrón II
Wstępne analizy belek Mazarrón II ujawniły połączenie typowo fenickich technik i elementów dostosowanych do lokalnych warunków. Sugeruje to, że społeczności zaangażowane w budowę statku nie tylko przyjęły, ale także udoskonaliły fenickie fundamenty, wzbogacając morskie dziedzictwo, które rozciągało się na cały obszar Morza Śródziemnego. Jednak pewne aspekty jego konstrukcji pozostają zagadkowe, co podkreśla złożoność tego typu statków i potrzebę przeprowadzenia bardziej dogłębnych badań.