Najnowsze informacje - nurkowanie, podróże, fotografia podwodna i sporty wodne

Zatopienie ostatniego legendarnego transatlantyku — Czy SS United States stanie się podwodną atrakcją dla nurków?

Domena publiczna, za pośrednictwem Wikimedia Commons
1 943

Idea wykorzystania wycofanych z eksploatacji statków jako sztucznych raf nie jest nowa, ale propozycja zatopienia SS United States budzi szczególne emocje. Ten olbrzymi transatlantyk  może stać się nie tylko atrakcją dla nurków, ale również ważnym elementem ekosystemu morskiego.

 

 

Pomysł zatopienia  jest obecnie poważnie rozważany przez władze hrabstwa Escambia, które widzą w nim duży potencjał turystyczny i ekologiczny.

 

SS United States

SS United States, zaprojektowany przez Williama Francisa Gibbsa, to transatlantyk zbudowany w latach 1950-1951. Był to największy statek tego typu zbudowany w całości w USA i najszybszy, który przemierzył Atlantyk. Od momentu wejścia do służby w 1952 roku, na jego pokładzie gościło wiele gwiazd i ważnych osobistości. Po zakończeniu swojej kariery w 1969 roku  został wycofany z eksploatacji i od tego czasu jest pod opieką organizacji SS United States Conservancy.

Zatopienie SS United States jako sztucznej rafy mogłoby przynieść wiele korzyści dla hrabstwa Escambia. Statek, o długości prawie 302 metrów, byłby większy od USS Oriskany, lotniskowca, który został zatopiony w 2006 roku, a obecnie stanowi jedną z największych atrakcji nurkowych regionu. Taka atrakcja mogłaby przyciągnąć zarówno profesjonalnych nurków, jak i amatorów z całego świata.

 

Domena publiczna, za pośrednictwem Wikimedia 

Wyzwania i Koszty

Projekt wymaga jednak znacznych nakładów finansowych. Szacuje się, że koszt realizacji tego przedsięwzięcia wyniesie około 10 milionów dolarów. Statek znajdujący się obecnie w stoczni w Pensylwanii do 12 września musi zostać przeniesiony, co stwarza dodatkowe wyzwania związane z transportem w szczycie sezonu huraganów. Zatopienie liniowca na głębokości dostępnej dla rekreacyjnych nurków, czyli około 40 metrów, umożliwiłoby większy dostęp do jego eksploracji.

Finansowanie projektu może pochodzić z różnych źródeł, w tym funduszy TDT, środków uzyskanych w wyniku wycieku ropy naftowej BP oraz potencjalnych dotacji Triumph Gulf Coast. Komisarz Jeff Bergosh wyraził silne poparcie dla tego pomysłu.

Zatopienie transatlantyku nie tylko przyciągnie turystów, ale również przyczyni się do wzbogacenia lokalnego ekosystemu morskiego. Sztuczne rafy stanowią idealne środowisko dla różnorodnych gatunków morskich, wspierając rozwój bioróżnorodności i ochronę naturalnych siedlisk.

Dla porównania:

  • SS United States:
    • Długość całkowita: 301,8 m (około 1000 stóp)
    • Szerokość: 30,8 m (około 101 stóp)
    • Zanurzenie: 9,4 m (około 31 stóp)
    • Wysokość: 53,3 m (około 175 stóp)
  • RMS Titanic:
    • Długość całkowita: 268,99 m (około 879 stóp)
    • Szerokość: 29,41 m (około 97 stóp)
    • Zanurzenie: 10,50 m (około 34 stóp)
    • Wysokość: 53,34 m (około 175 stóp)

Źródło: jeffbergoshblog, Wikimedia