Katastrofa batyskafu OceanGate Titan w czerwcu 2023 roku była jednym z najbardziej dramatycznych wydarzeń w historii eksploracji głębin morskich. Zeznania złożone przed Strażą Przybrzeżną USA ujawniają, że Stockton Rush, dyrektor generalny OceanGate, był świadomy potencjalnych zagrożeń związanych z projektem Titan.
Zeznania Karla Stanleya: Ostrzeżenia przed katastrofą
Wczesne testy OceanGate Titan
Karl Stanley, dyrektor generalny Instytutu Eksploracji Głębinowej Roatán i wieloletni przyjaciel Stocktona Rusha, uczestniczył w jednym z pierwszych testów batyskafu Titan w 2019 roku. Podczas zeznań przed Strażą Przybrzeżną USA, Stanley opisał niepokojące dźwięki wydobywające się z kadłuba podczas zanurzenia. „Nie jestem ekspertem od włókna węglowego, ale logicznie rzecz biorąc, jedynym powodem, dla którego pękanie jest tak duże podczas wynurzania, jest tak duża degradacja materiału, że zmagazynował on energię, która następnie została uwolniona, gdy ciśnienie zostało zredukowane” – powiedział Stanley.
Stockton Rush a decyzje projektowe
Stanley zeznał również, że Rush miał świadomość ryzyka. „Wiedział, że tak się to skończy i że nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności” – powiedział Stanley. Zeznania te rzucają nowe światło na motywacje i decyzje podejmowane przez dyrektora generalnego OceanGate.
Wady konstrukcyjne batyskafu Titan
Kadłub z włókna węglowego
Donald Kramer, inżynier z National Transportation Safety Board (NTSB), w swoich zeznaniach wskazał na liczne wady kadłuba z włókna węglowego, takie jak zmarszczki i porowatość. „Test przeprowadzony rok przed implozją Titana był 'wydarzeniem akustycznym’ z głośnymi odgłosami uderzeń” – stwierdził Kramer. Te wady konstrukcyjne były poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa batyskafu.
Problematyczne okno widokowe
William Kohnen, CEO Hydrospace Group, w swoich zeznaniach podkreślił, że wielokrotnie prosił zespół OceanGate o nowe okno widokowe. Istniejące okno było certyfikowane jedynie na głębokość 660 metrów, podczas gdy Titanic leży na głębokości około 3800 metrów.
List od Marine Technology Society
W 2018 roku Kohnen napisał w imieniu Marine Technology Society (MTS) list, w którym zakwestionował bezpieczeństwo statku OceanGate Titan. Mimo to MTS stwierdziło, że nie może wysłać listu pod swoim nazwiskiem, ponieważ wykracza to poza legalne działania organizacji non-profit. „Musiałem to uszanować, powiedziałem OK i złożyłem list” – powiedział Kohnen. „Czy list został odebrany? Mogę to potwierdzić, ponieważ gdzieś w dół wszystkich elektronicznych listów, które zostały rozesłane, jeden z nich został przekazany do OceanGate, a Stockton otrzymał list. A pierwszą reakcją Stocktona było zadzwonienie do mnie”.
Sprzeciw wobec zewnętrznych testów bezpieczeństwa
Kohnen powiedział, że Stockton sprzeciwił się jego rekomendacji, aby zlecić zewnętrznej grupie testy bezpieczeństwa Titana, twierdząc, że zajęłoby to zbyt dużo czasu i byłoby zbyt kosztowne. „Nie sądzę, żeby wiele osób kiedykolwiek powiedziało Stocktonowi 'nie’” – powiedział Kohnen. „Nie sądzę, żeby on dobrze rozumiał tę koncepcję”.
Konsekwencje dla branży eksploracji głębin morskich
Zeznania z dochodzenia w sprawie katastrofy Titana mają ogromne znaczenie dla przyszłości branży eksploracji głębin morskich. Wady konstrukcyjne i ignorowanie ostrzeżeń mogą prowadzić do zaostrzenia regulacji i standardów bezpieczeństwa.
Tragedia batyskafu Titan zmusza do refleksji nad odpowiedzialnością liderów projektów technologicznych. Stockton Rush, mimo świadomości ryzyka, kontynuował projekt, co prowadzi do pytań o etykę i odpowiedzialność w branży.
Katastrofa batyskafu Titan była wynikiem ignorowania ostrzeżeń i wad konstrukcyjnych. Zeznania Karla Stanleya i innych ekspertów ujawniają, że Stockton Rush wiedział o potencjalnych zagrożeniach, ale mimo to kontynuował projekt. Wady kadłuba z włókna węglowego oraz problematyczne okno widokowe mogą być kluczowymi czynnikami prowadzącymi do tragedii. Ta katastrofa jest lekcją dla całej branży eksploracji głębin morskich, przypominając o konieczności rygorystycznych testów i przestrzegania standardów bezpieczeństwa.